Behandling av disiplinærsaker
Styret i Asker GK har vedtatt at klubben skal ha en egen disiplinærkomite. Dette ble vedtatt våren 2025.
Disiplinærkomiteens mandat
Disiplinærkomiteen har ansvar for å vurdere, behandle og fatte vedtak i disiplinærsaker som er eskalert fra administrasjonen, herunder eventuelle disiplinære reaksjoner.
Slike saker kan omfatte brudd på klubbens vedtekter, interne retningslinjer, etiske normer, Norges Golfforbunds regelverk, eller annen uakseptabel atferd både på og utenfor banen.
Alle saker som fremmes av medlemmer eller andre berørte parter skal fremlegges skriftlig til administrasjonen.
Her er klubbens retningslinjer for behandling av disiplinærsaker:
1. Formål
Disse retningslinjene skal sikre en rettferdig og ensartet behandling av disiplinærsaker i Asker Golfklubb. Klubbens disiplinærkomite skal håndtere saker som gjelder brudd på klubbens regler og etiske retningslinjer. Klubbens styre fungerer som ankeinstans.
2. Sammensetning
Ved behandling av disiplinærsaker inngår følgende medlemmer:
- Anne Bolstad ( Dommer, leder av komtrollkomiteen og medlem i Asker Golfklubb)
- Olaf Abel Engh ( Styremedlem i Asker Golfklub
- Geir Bjørnstad ( Tidligere styremedlem og medlem i Asker Golfklubb)
3. Møter
- Medlemmene møtes etter behov.
- Møteinnkalling skal inneholde tid, sted, og agenda for møtet.
- Det skal føres protokoll over alle saker og beslutninger.
- Komiteen rapporterer til styret.
4. Prosedyre
4.1 Mottak og registrering av sak
- Alle klager eller saker skal leveres skriftlig til daglig leder.
- Saker skal registreres i en logg med dato, klagerens navn, og en kort beskrivelse av hendelsen.
4.2 Undersøkelse
- Ved behandling skal det foreta en grundig undersøkelse av saken.
- Partene i saken skal gis anledning til å forklare seg.
- Vitner kan innkalles ved behov.
4.3 Behandling av sak
- Basert på undersøkelsen skal det vurderes om det har skjedd et regelbrudd.
- De involverte partene kan kalles inn slik at de kan få presentere sin side av saken.
- Alle beslutninger skal fattes med et flertall blant møtets medlemmer.
5. Sanksjoner
Ved konstatert regelbrudd kan det ilegges sanksjoner, som f eks:
- Advarsel
- Midlertidig utestengelse fra klubbens aktiviteter
- Midlertidig inndragelse av lokal- eller nasjonal spillerett
- Permanent utestengelse fra klubben
- Andre passende tiltak vurdert av komiteen
6. Varsling om vedtak
- Den som er gjenstand for disiplinærsaken skal skriftlig informeres om vedtak.
- Varslet skal inneholde en begrunnelse for vedtaket, samt informasjon om klagemuligheter.
7. Klageadgang
- Vedtak fattet kan påklages til klubbens styre.
- Klage må være skriftlig og leveres innen 14 dager etter at vedtaket er mottatt.
- Styret skal behandle klagen så raskt som mulig og fatte en endelig beslutning.
8. Anonymitet og personvern
- Alle saker skal behandles konfidensielt.
- Personopplysninger skal beskyttes i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
9. Endringer av retningslinjer
- Disse retningslinjene kan endres av klubbens styre ved behov.
- Endringer skal meddeles til alle medlemmer av klubben.
Disiplinærkomiteens mandat
Disiplinærkomiteen har ansvar for å vurdere, behandle og fatte vedtak i disiplinærsaker som er eskalert fra administrasjonen, herunder eventuelle disiplinære reaksjoner.
Slike saker kan omfatte brudd på klubbens vedtekter, interne retningslinjer, etiske normer, Norges Golfforbunds regelverk, eller annen uakseptabel atferd både på og utenfor banen.
Alle saker som fremmes av medlemmer eller andre berørte parter skal fremlegges skriftlig til administrasjonen.
Her er klubbens retningslinjer for behandling av disiplinærsaker:
1. Formål
Disse retningslinjene skal sikre en rettferdig og ensartet behandling av disiplinærsaker i Asker Golfklubb. Klubbens disiplinærkomite skal håndtere saker som gjelder brudd på klubbens regler og etiske retningslinjer. Klubbens styre fungerer som ankeinstans.
2. Sammensetning
Ved behandling av disiplinærsaker inngår følgende medlemmer:
- Anne Bolstad ( Dommer, leder av komtrollkomiteen og medlem i Asker Golfklubb)
- Olaf Abel Engh ( Styremedlem i Asker Golfklub
- Geir Bjørnstad ( Tidligere styremedlem og medlem i Asker Golfklubb)
3. Møter
- Medlemmene møtes etter behov.
- Møteinnkalling skal inneholde tid, sted, og agenda for møtet.
- Det skal føres protokoll over alle saker og beslutninger.
- Komiteen rapporterer til styret.
4. Prosedyre
4.1 Mottak og registrering av sak
- Alle klager eller saker skal leveres skriftlig til daglig leder.
- Saker skal registreres i en logg med dato, klagerens navn, og en kort beskrivelse av hendelsen.
4.2 Undersøkelse
- Ved behandling skal det foreta en grundig undersøkelse av saken.
- Partene i saken skal gis anledning til å forklare seg.
- Vitner kan innkalles ved behov.
4.3 Behandling av sak
- Basert på undersøkelsen skal det vurderes om det har skjedd et regelbrudd.
- De involverte partene kan kalles inn slik at de kan få presentere sin side av saken.
- Alle beslutninger skal fattes med et flertall blant møtets medlemmer.
5. Sanksjoner
Ved konstatert regelbrudd kan det ilegges sanksjoner, som f eks:
- Advarsel
- Midlertidig utestengelse fra klubbens aktiviteter
- Midlertidig inndragelse av lokal- eller nasjonal spillerett
- Permanent utestengelse fra klubben
- Andre passende tiltak vurdert av komiteen
6. Varsling om vedtak
- Den som er gjenstand for disiplinærsaken skal skriftlig informeres om vedtak.
- Varslet skal inneholde en begrunnelse for vedtaket, samt informasjon om klagemuligheter.
7. Klageadgang
- Vedtak fattet kan påklages til klubbens styre.
- Klage må være skriftlig og leveres innen 14 dager etter at vedtaket er mottatt.
- Styret skal behandle klagen så raskt som mulig og fatte en endelig beslutning.
8. Anonymitet og personvern
- Alle saker skal behandles konfidensielt.
- Personopplysninger skal beskyttes i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
9. Endringer av retningslinjer
- Disse retningslinjene kan endres av klubbens styre ved behov.
- Endringer skal meddeles til alle medlemmer av klubben.