Behandling av disiplinærsaker
Noen golfklubber har egne disiplinærkomitéer for å håndtere saker som kan føre til reaksjoner. Styret i Asker GK har vedtatt at vi ikke skal ha noen egen komité for dette, men at det er administrasjonen som er ansvarlig for å håndtere alle disiplinærsaker som oppstår.
Her er klubbens retningslinjer for behandling av disiplinærsaker:
1. Formål
Disse retningslinjene skal sikre en rettferdig og ensartet behandling av disiplinærsaker i Asker Golfklubb. Klubbens administrasjon skal håndtere saker som gjelder brudd på klubbens regler og etiske retningslinjer. Klubbens styre fungerer som ankeinstans.
2. Sammensetning
Ved behandling av disiplinærsaker inngår følgende medlemmer:
- Daglig leder av klubben
- Klubbens sportslig leder
- Klubbens head pro
- Administrasjonsmedlemmer utpekt av daglig leder
3. Møter
- Medlemmene møtes etter behov, og innkalles av daglig leder.
- Møteinnkalling skal inneholde tid, sted, og agenda for møtet.
- Det skal føres protokoll over alle saker og beslutninger.
4. Prosedyre
4.1 Mottak og registrering av sak
- Alle klager eller saker skal leveres skriftlig til klubbens administrasjon.
- Saker skal registreres i en logg med dato, klagerens navn, og en kort beskrivelse av hendelsen.
4.2 Undersøkelse
- Ved behandling skal det foreta en grundig undersøkelse av saken.
- Partene i saken skal gis anledning til å forklare seg.
- Vitner kan innkalles ved behov.
4.3 Behandling av sak
- Basert på undersøkelsen skal det vurderes om det har skjedd et regelbrudd.
- De involverte partene kan kalles inn slik at de kan få presentere sin side av saken.
- Alle beslutninger skal fattes med et flertall blant møtets medlemmer.
5. Sanksjoner
Ved konstatert regelbrudd kan det ilegges sanksjoner, som f eks:
- Advarsel
- Midlertidig utestengelse fra klubbens aktiviteter
- Midlertidig inndragelse av lokal- eller nasjonal spillerett
- Permanent utestengelse fra klubben
- Andre passende tiltak vurdert av komiteen
6. Varsling om vedtak
- Den som er gjenstand for disiplinærsaken skal skriftlig informeres om vedtak.
- Varslet skal inneholde en begrunnelse for vedtaket, samt informasjon om klagemuligheter.
7. Klageadgang
- Vedtak fattet kan påklages til klubbens styre.
- Klage må være skriftlig og leveres innen 14 dager etter at vedtaket er mottatt.
- Styret skal behandle klagen så raskt som mulig og fatte en endelig beslutning.
8. Anonymitet og personvern
- Alle saker skal behandles konfidensielt.
- Personopplysninger skal beskyttes i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
9. Endringer av retningslinjer
- Disse retningslinjene kan endres av klubbens styre ved behov.
- Endringer skal meddeles til alle medlemmer av klubben.
Her er klubbens retningslinjer for behandling av disiplinærsaker:
1. Formål
Disse retningslinjene skal sikre en rettferdig og ensartet behandling av disiplinærsaker i Asker Golfklubb. Klubbens administrasjon skal håndtere saker som gjelder brudd på klubbens regler og etiske retningslinjer. Klubbens styre fungerer som ankeinstans.
2. Sammensetning
Ved behandling av disiplinærsaker inngår følgende medlemmer:
- Daglig leder av klubben
- Klubbens sportslig leder
- Klubbens head pro
- Administrasjonsmedlemmer utpekt av daglig leder
3. Møter
- Medlemmene møtes etter behov, og innkalles av daglig leder.
- Møteinnkalling skal inneholde tid, sted, og agenda for møtet.
- Det skal føres protokoll over alle saker og beslutninger.
4. Prosedyre
4.1 Mottak og registrering av sak
- Alle klager eller saker skal leveres skriftlig til klubbens administrasjon.
- Saker skal registreres i en logg med dato, klagerens navn, og en kort beskrivelse av hendelsen.
4.2 Undersøkelse
- Ved behandling skal det foreta en grundig undersøkelse av saken.
- Partene i saken skal gis anledning til å forklare seg.
- Vitner kan innkalles ved behov.
4.3 Behandling av sak
- Basert på undersøkelsen skal det vurderes om det har skjedd et regelbrudd.
- De involverte partene kan kalles inn slik at de kan få presentere sin side av saken.
- Alle beslutninger skal fattes med et flertall blant møtets medlemmer.
5. Sanksjoner
Ved konstatert regelbrudd kan det ilegges sanksjoner, som f eks:
- Advarsel
- Midlertidig utestengelse fra klubbens aktiviteter
- Midlertidig inndragelse av lokal- eller nasjonal spillerett
- Permanent utestengelse fra klubben
- Andre passende tiltak vurdert av komiteen
6. Varsling om vedtak
- Den som er gjenstand for disiplinærsaken skal skriftlig informeres om vedtak.
- Varslet skal inneholde en begrunnelse for vedtaket, samt informasjon om klagemuligheter.
7. Klageadgang
- Vedtak fattet kan påklages til klubbens styre.
- Klage må være skriftlig og leveres innen 14 dager etter at vedtaket er mottatt.
- Styret skal behandle klagen så raskt som mulig og fatte en endelig beslutning.
8. Anonymitet og personvern
- Alle saker skal behandles konfidensielt.
- Personopplysninger skal beskyttes i henhold til gjeldende personvernlovgivning.
9. Endringer av retningslinjer
- Disse retningslinjene kan endres av klubbens styre ved behov.
- Endringer skal meddeles til alle medlemmer av klubben.