Noen ord fra den nye styreformannen

Av: Ketil Heggem  |  Publisert: 13. februar 2019  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Som nyvalgt styreformann i Asker Golfklubb takker jeg medlemmene for tilliten. Det er store sko å fylle, Kjell Pedersen har lagt ned et enormt arbeide for klubben gjennom sine 8 år som styreformann.

Jeg er heldig, og overtar ledelsen av en klubb i positiv utvikling i forhold til både marked og mange andre klubber. Det fokus og de investeringer klubben har gjort de senere år har vist seg å få de positive effekter vi la til grunn ved beslutning.

Vi skal fortsette å være fremoverlente og ambisiøse, uten å være hodeløse. Det å ha en god og trygg økonomi vil alltid ligge i bunnen av våre prioriteringer og investeringer. Et sentralt spørsmål vi vil jobbe rundt er "det vi nå diskuterer å bruke ressurser på, i hvilken grad bidrar det i sum til å styrke klubbens verdi i medlemmenes øyne".  Medlemskontigenter er motoren i klubbens økonomi, og medlemmene vil alltid være viktigst for oss.

En kjerneoppgave for styret vil være å utvikle banen og anlegget vårt videre. Vår ambisjon er å i sum tilby områdets beste golfrelaterte opplevelse fra ankomst til avreise. Her tar vi gjerne innspill. Hvordan kan vi gjøre Asker Golfklubb til et enda mer attraktivt sted å søke til, det være seg i privat fritid eller for næringslivsrelaterte aktiviteter? Personlig tror jeg ikke golfen først og fremst «konkurrerer» om folks penger, men heller om folks tid. Alt i livet er en prioritering.

Alt er ikke «solskinn», vi har og utfordringer vi må bli flinkere på å adressere. Noen er:
  • Få flere golfere opp på et høyere aktivitets- og ferdighetsnivå, det er viktig for klubbens økonomi at alle medlemmer føler sterkest mulig tilknytning til golf og klubben.
  • Vi må bli flinkere til å integrere nye golfere i klubben vår, altfor mange av de som tar kurs slutter. Det er avgjørende at vi som medlemmer hjelper de i gang, er imøtekommende, inkluderende og tålmodige. Vi må ikke glemme at vi alle har vært nybegynnere og at starten er «humpete» for de fleste.
  • Andelen av damer og jenter er altfor lav. Golf har mange egenskaper som burde tiltrekke seg denne gruppen, f.eks det sosiale aspektet. At klubben kun har rundt 25% kvinnelige medlemmer synes jeg ikke vi kan være bekjent av. Vi kan ikke gjemme oss bak at slik er det i Golf Norge. Kvinner er nøkkelen til å gjøre golf til en familieaktivitet. Vi ønsker ikke å være kjent for å være «minst dårlig», vi vil være en foregangsklubb og «best i klassen». Her kreves en skikkelig dugnadsinnsats av oss alle for å mobilisere.
  • Øke andelen barn og ungdom. Gjennom barn og ungdom kommer også de foresatte. Når golf blir familieaktivitet øker verdien av å være medlem. Et sterkt juniormiljø gir også oppmerksomhet i det offentlige rom, samt også større vilje til støtte fra ulike organer ved behov.
 Hvordan kan du bidra til å utvikle klubben? Det enkleste du kan gjøre er å fremsnakke golf og Asker Golfklubb i din bekjentskapskrets. Det er mange myter å avlive, at golf bare er for snobber, og ikke har fysisk treningseffekt er et par av de.

Faktum er at 90% av rekruttering til ALLE aktiviteter skjer via familie og venner, derfor er vi avhengig av at du engasjerer deg. Hvem kan du introdusere golf for i 2019? Vi har et godt kurstilbud, for oversikt se her https://askergolf.no/kurs

Jeg oppfordrer alle til å oppsøke vår Pro Eivind Jordell i vinter, han har sitt eget treningstudio på klubbhuset. Hvorfor ikke ta noen instruksjonstimer for å få mer glede ut av golfen din. Noen få timer på teknikk og putting, og du sparer deg for mye ergelser og slag per runde. Bestill tid her https://askergolf.no/pro/innendors-trening

Avslutningsvis vil jeg si at vi i styret lover å jobbe hardt for å utvikle klubben på en måte som gjør at medlemmer, gjester, samarbeidspartnere og alle andre interessenter og brukere føler økende verdi av å være i aktivitet i Asker Golfklubb.

Ønsker alle en fortsatt strålende sesong, både innendørs og utendørs, i miljøet til en av Norges mest fremtidsrettede golfklubber.

Hilsen
Ketil Heggem